Vetenskapligt

Nu har jag skaffat en pulsmätare. Alltså inte skaffat en cykeldator som kan registrera pulsen för det har jag haft länge, utan det där bältet som man har runt bröstkorgen och som ser till att pulsen kommer fram till cykeldatorn. Inser att jag måste vara den enda i hela bekantskapskretsen som har en racer i prisklassen ”bil”, kör uppåt 1000 mil per år och hittar runt Vättern ungefär som hemmavid, men som inte på något sätt mäter prestanda, har ett träningsprogram att följa eller ens bryr mig om vilken puls jag har. Bara cyklar för att det är kul. Hmmmm.

Läste en artikel om Jeffrey K. Fields och konstaterade att jag kanske är några decennier efter min tid helt enkelt. Att det var enklare förr, fast de självklart tränade mycket och jobbade hårt även då. Det kanske inte ens fanns doping då?

Nu ska det i alla fall bli mycket mer vetenskapligt. Nästa vecka ska jag testas på Bosön och få reda på syreupptagningsförmåga, mjölksyretröskel, maxpuls osv. Ett träningsprogram medföljer testresultaten. Jag kommer att åka på sanslöst mycket styrketräning och intervaller, är jag rädd.

Varför? Jo, målet är att se hur snabb jag kan bli, innan jag blir så gammal att jag bara blir sämre och långsammare. Att klå någon ungtupp i en spurt är ju lika roligt varje gång. Vem vet, det kanske finns mer krut i gumman än vad jag trott? Stay tuned.

Kommentera

